Plastazaran
6 min readAug 19, 2023

--

دیوارپوش چیست و انواع آن کدام است؟

دیوارپوش، پوششی اضافی و قابل مجزا از ساختمان دیوار می باشد که به شکل یک لایه روی دیوار اجرا و منتهی به ایجاد یک نمای نوین و زیبا می شود. این ابزار کاربردی و جذاب اقسام متنوعی دارد که شیوه نصب و اجرای آن ها با همدیگر کاملا متمایز است. بهتر است بدانید که این تجهیزات یکی از شیوه های ساده و نوین جهت نمود و جذابیت هر چه بیشتر فضای داخلی و زینت بخشی دیوارها می باشد. از این دیوار پوش ها جهت جذاب شدن هرچه تمام تر محیط های متنوع و دیوار ها بکار برده می شوند.

دیوارپوش

علاوه بر بکارگیری این پوشش های جذاب بایستی جهت زیباتر شدن هرچه تمام تر سقف ها از سقف کاذب بهره برد. چنانچه شما به دکوراسیون داخلی منزل خود اهمیت می دهید افرون بر دیوار پوش بایستی زیباسازی سقف خانه را هم مدنظر بگیرید.

انواع دیوارپوش در صنعت ساختمانی

دیوار پوش همانطور که گفته شد دارای اقسام متنوعی است که در ادامه به هر کدام خواهیم پرداخت:

چوبی

چنانچه در پی خانه ای با فضای روستایی هستید و دوست دارید آرامش طبیعت روستایی را به منزلتان بیاورید. همچنین اگر در پی محیطی شیک و خلوت هستید دیوار پوش چوبی گزینه مناسبی برای شما می باشد. برای این کار می توانید از رنگ های طبیعی چوب و یا تیره روغن خورده بهره ببرید. همچنین می توانید آن ها را به صورت افقی و عمودی یا مایل نصب و اجرا نمایید. این نوع پوشش محیط منزل، اداره و یا اتاق شما را طبیعی، آرام بخش و گرم می کند. می توانید برای یک دیوار فقط از این پوشش ها استفاده کنید.

چرمی

این نوع پوشش مدل نوینی از دیوارپوش می باشد. در هر جا و هر کاربری مورد استفاده قرار می گیرند. این پوشش ها را می توان در محوطه های مسکونی، هتل ها، مدارس، مناطق تجاری و مغازه ها و… بکار برد. این نوع دیوار پوش، نرم، قطور و ضد ضربه می باشد. بدین علت به منزله نارسانای حرارتی، صوتی و رطوبتی بکار برده می شوند. در این صورت، چنانچه یکی از معیار های تعیین پوشش برای شما امکان جذب صدا و رد نکردن آن است، چرم انتخاب خیلی مناسبی است. چنانچه در وضعیت آب و هوایی مرطوب یا سرد زندگی می کنید این مدل پوشش ها گزینه مناسبی هستند.

سه بعدی

یکی از انواع دیوارپوش، مدل سه بعدی می باشد. این مدل پوشش، خیلی معروف و پرطرفدار می باشد. می توانید در زمان نصب این پوشش از نورپردازی خلاقانه و یا عادی استفاده نمایید. چرا که تلفیق این دو با هم نمودی شگفت انگیز به محیط می بخشد. این پوشش ضد آب، کم وزن، ضد حریق و خیلی زود قابل نصب می باشند. حتی افراد خود می توانند آنها را به راحتی نصب کنند. چرا که احتیاجی به درزگیری و نقاشی دیوار نیست.

دیوارپوش سنگی

این نوع دیوارپوش جذاب و آنتیک است. همواره جهت زینت بخشی محیط های مرکزی و جهت یک تک دیوار بکار برده می شوند. اکثرا، از آن ها در دیوار هایی که می خواهند پشت تلویزیون یا اینکه شومینه واقع شوند، یا در تلفیق با آشپزخانه، بهره برده می شوند. ولی بایستی به این مورد توجه نمایید که موارد بیان شده فقط پیشنهادی از سوی طراحان می باشند. شما می توانید در هر فضایی که دوست دارید آن را بکار ببرید. تنها ضروری است در استفاده آنها زیاده روی نکنید.

دیوارپوش آجری

این مدل دیوار پوش معمولا طرح هایی مانند دیوار های آجری دارد. نوین، مبتکرانه و صمیمی می باشند. القا کننده حس جوانی و کشس می باشند. رنگ آجر طبیعی و یا رنگ سفید آن خیلی هوادار دارد. همواره برای یک تک دیوار یا به منزله پوشش پشت تلویزیون و یا شومینه بکار برده می شود. در کافه ها و رستوران ها هم از این پوشش زیاد استفاده می شود.

آلومینیومی

یکی دیگر از انواع دیوارپوش می توان به مدل آلومینیومی اشاره نمود. چنانچه دیوار پوش آلومینیومی را جهت پوشش دیوار های فضای مدنظر بکار ببرید میتوانید نمود خیلی نوین و صنعتی به محیط تان ببخشید. همواره از ورقه هایی به قطر ۴ میلی متر و در سایز های 10*10, 15*15, 25*25 و یا 50*50 بهره برده می شود. این نوع پوشش را می توان به شیوه کج و مایل نیز نصب کرد. در کلیه محوطه های داخلی می توان آن را بکار برد.

این نوع دیوار پوش دارای اقسام رنگ ها می باشد ولی رنگ های بژ، طلایی و نقره ای دارای هواداران بسیاری می باشند. به دلیل جنسی که دارند به آسانی و توسط یک دستمال تمیز می شوند. وزن کمی دارند اما جهت نصب بایستی آن را به یک متخصص سپرد چرا که کار زیاد آسانی نیست. این دیوار پوش ها همواره در تلفیق با شیشه بکار برده می شوند که معمولا خیلی جذاب و زیبا می باشند.

دیوارپوش ماربل شیت

دیوارپوش ماربل شیت

ماربل شیت به ورقه های پی وی سی گفته می شود که معمولا از ۷۰٪ pvc و ۳۰٪ پودر سنگ تولید شده اند. بدین علت استقامت بالایی دارند و می توان از آن ها به منزله سنگ مصنوعی اسم برد. این ورقه ها به علت یک تکه و بدون حفره بودن طرفداران بسیاری دارند و می توان آنها را در فضاهای متنوعی مشاهده نمود. این پوشش خود دارای اقسام گوناگونی چون ماربل شیت های طرح چوب، طرح کاغذ دیواری، طرح سنگ و … می باشد.

کاربرد دیوارپوش

دیوارپوش به منزله پوشش و همچنین روکش دیوار مورد استفاده قرار می گیرد. کاغذ دیواری و رنگ هم من جمله این پوشش ها به حساب می آیند. در حال حاضر با توسعه فناوری اقسام متنوع پوشش ها وجود دارند. به هر جایی که بروید طرح ها و مدل های گوناگون این پوشش ها را می توانید مشاهده نمایید. این دیوار پوش ها معمولا برای منازل مسکونی، فضای داخلی اداره ها، مغازه ها، هتل ها، کافه ها، رستوران ها و … بکار برده می شوند. معمولا هر شخصی با ملاحظه به طرح خانه و مبلمان و… خود آن را انتخاب و روی دیوار نصب و پیاده سازی می نماید.

مزایای بکارگیری اقسام دیوارپوش

استفاده از دیوارپوش معمولا دارای مزایای منحصر بفردی به شرح زیر می باشد:

•این پوشش ها در مقابل رطوبت و نمناکی خیلی مستحکم می باشند در حقیقت به علت ضدآب و رطوبت بودن در نواحی که رطوبت زیاد است خیلی مورد استفاده قرار می گیرد.

•ضد حریق و استقامت بالا در مقابل گرما یکی از مزایای استفاده از دیوار پوش می باشد.

•به آسانی می توان آن را شست و تمیز نمود.

•از دوام زیاد و مستحکم در مقابل استهلاک برخوردار است.

•به علت داشتن گوناگونی رنگ، طرح و مدل، هر سلیقه ای را به آسانی پوشش می دهد.

•جهت کلیه نواحی تجاری، اداری، موسسات، بیمارستان ها، درمانگاه ها، آزمایشگاه ها و مطب ها بکار برده می شود که این مورد نیز از دیگر مزایای استفاده از دیوار پوش می باشد.

قیمت دیوارپوش

قیمت دیوارپوش

یکی از عمده ترین عواملی که در تعیین دیوارپوش تاثیر بسزایی دارد قیمت می باشد. عوامل گوناگونی روی قیمت دیوار پوش اثر می گذارند. حتی نرخ این پوشش ها در مراکز خرید و نواحی متنوع به شکل متغیر و متمایز می باشد.

بعضی از عمده ترین فاکتور های موثر در تعیین قیمت دیوار پوش به شرح زیر می باشند:

•جنس و نوع متریال استفاده شده در آن

•سطح کیفی و مرغوبیت

•اندازه و ضخامت

•برند و کشور تولید کننده آن

•مدل و طراحی این پوشش ها

مسئله حائز اهمیت در خصوص این دیوار پوش ها معمولا وزن زیاد و ضربه گیر تولید شدن آنها می باشد که معمولا قیمت آنها در قیاس با سایر محصولات مشابه بیشتر می باشد. یکی از عمده ترین فاکتور های اثر گذار در تعیین قیمت این پوشش ها، مدل این پوشش ها می باشد. به هر میزان مدل این پوشش ها ساده تر باشد نرخ آن هم کمتر می باشد.

--

--