loading...

زومیت

بازدید : 54
دوشنبه 12 تير 1402 زمان : 12:25

اين روزها تنور ارزهاي ديجيتال، داغِ داغ است. افراد زيادي به دنبال سرمايه گذاري در ارز ديجيتال هستند. هر کس از هر کجاي دنيا مي‌تواند با قبول ريسک سرمايه گذاري، بخشي از دارايي خود را وارد بازار ارزهاي ديجيتال کرده و به معامله مشغول شود. ارزهاي ديجيتال يک کلاس دارايي جديد و هيجان‌انگيز را به وجود آورده‌اند. اما اين بدان معنا نيست که راه ما از آموزش و تحليل جدا شده است. در واقع، بايد براي ورود، ماندگاري و درک سازوکار اين سيستم، آستين‌ها را بالا بزنيم و با کمک تحقيق و استفاده از منابع موجود در مسير آموزش ارز ديجيتال قدم برداريم. در اين قسمت از خانه سرمايه، نگاهي گسترده به اصلي‌ترين مفهوم‌هاي ارزهاي ديجيتال مي‌اندازيم. اگر قصد ورود به بازار رمز ارزها را داريد، اين مقاله را از دست ندهيد.

آموزش ارز ديجيتال

مانند هر روش آموزشي ديگر، لازم است معرفي و آموزش ارز ديجيتال را با توضيح مفاهيم اوليه آن شروع ‌کنيم:

ارز ديجيتال چيست؟

ارز ديجيتال پول مجازي، رمزنگاري‌شده، غيرمتمرکز و مبتني بر فناوري بلاک چين است. يکي از اصلي‌ترين ويژگي‌هاي رمز ارزها اين است که توسط هيچ مرجع مرکزي صادر نشده و دولت‌ها در مديريت و حفظ آن‌ها دخالتي ندارد.

ممکن است با محبوب‌ترين کوين‌ها، يعني بيت کوين و اتريوم آشنا باشيد، اما جالب است بدانيد که امروزه بيش از 5000 رمز ارز مختلف در گردش هستند.

بسياري از افراد همانند ساير بازارهاي سرمايه‌گذاري (بورس، فلزات گران‌بها و…)، ارزهاي ديجيتال را راهي کوتاه براي رسيدن به سودهاي کلان مي‌دانند. بااين‌حال، بد نيست بدانيد ارزهاي رمزنگاري‌شده مبتني بر سيستمي هستند که بر اساس آن امکان پرداخت امن به‌صورت آنلاين فراهم است، بنابراين مي‌توانيد براي خريد کالا و خدمات مختلف از انواع ارزهاي ديجيتال استفاده کنيد.

ارزهاي رمزنگاري ‌شده بر پايه سيستمي هستند که بر اساس آن امکان پرداخت امن به‌ صورت آنلاين فراهم شده است. بنابراين مي‌توانيد حتي براي خريد کالا و خدمات مختلف از انواع ارزهاي ديجيتال استفاده کنيد.

گذشته از اين، تمام معاملات رمز ارزها توسط قدرت محاسباتي بسيار بالا تاييد مي‌شود و نسبت به ساير روش‌هاي سنتي، هزينه معاملاتي در آن بسيار کم است.

معرفي بيت کوين

«بيت کوين» که به آن «BTC» نيز گفته مي‌شود، اولين پروژه موفق ارز ديجيتال است که در ژانويه 2009 ايجاد شد. ايده اصلي اين رمز ارز در وايت پيپر بيت کوين توسط فرد يا گروهي ناشناس به نام «ساتوشي ناکاموتو» ارائه شد. بيت کوين يک فناوري متن‌باز (Open Source) است؛ يعني هيچ فردي مالک يا کنترل‌کننده آن نيست. بنابراين، کد منبع آن در اختيار همه مردم جهان قرار گرفته است و هر کسي مي‌تواند آن را بررسي و ويرايش کرده و در بهبود و توسعه آن شرکت کند.

بيت کوين نه ‌تنها اولين ارز ديجيتال است، بلکه به ‌عنوان محبوب‌ترين و با ارزش‌ترين آن‌ها نيز شناخته مي‌شود. تا تاريخ 1 مارس 2021 بيش از 6/18 ميليون بيت کوين در گردش بوده و ارزش کل بازار آن حدود 927 ميليارد دلار برآورد شده است.

در معاملات اين رمز ارز از فناوري همتا به همتا استفاده مي‌شود؛ يعني زماني که دو نفر با يکديگر معامله مي‌کند، هيچ بانک يا مرکزي به‌عنوان واسط و يا شخص ثالث ميان آن‌ها وجود ندارد.

بيت کوين نه‌تنها اولين ارز ديجيتال است، بلکه به‌عنوان محبوب‌ترين و باارزش‌ترين آن‌ها نيز شناخته مي‌شود. تا تاريخ 1 مارس 2021 بيش از 6/18 ميليون بيت کوين در گردش بوده و ارزش کل بازار آن حدود 927 ميليارد دلار برآورد شده است.

آلت کوين چيست؟

پس از موفقيت بيت کوين؛ ارزهاي ديجيتال ديگر باهدف رقابت با آن طراحي و وارد بازار شدند. به ساير ارزهاي ديجيتال آلت کوين گفته مي‌شود.AltCoin در لغت از دو کلمه Alternative و Coin تشکيل‌شده و به معناي سکه جايگزين است. برخي از آلت کوين‌ها عبارت‌اند از: Ethereum، Peercoin، Litecoin، Cardano و EOS.

با وجود ويژگي‌هاي مشترکي که ميان آلت کوين‌ها و بيت کوين ديده مي‌شود در برخي جنبه‌ها با يکديگر متفاوت هستند. مثلا عده‌اي از آلت کوين براي توليد «بلاک» يا «اعتبار سنجي از سازوکار اجماع متفاوتي نسبت به بيت کوين» استفاده مي‌کنند. اين رمز ارزها با ارائه قابليت‌هاي جديد و اضافه مانند «قراردادهاي هوشمند» و «نوسانات قيمت» سعي دارند با بيت کوين رقابت کنند.

از آنجايي ‌که آلت کوين‌ها برگرفته از بيت کوين هستند، قيمت آن‌ها نيز از بيت کوين پيروي مي‌کند. با اين‌ حال، کارشناسان فکر مي‌کنند که با بلوغ اکوسيستم‌هاي سرمايه‌گذاري ارزهاي ديجيتال و توسعه بازارهاي جديد در آينده، حرکت قيمت آلت کوين‌ها مستقل از سيگنال‌هاي معاملات بيت کوين خواهد شد.

در حال حاضر ارزش کل ارزهاي ديجيتال حدود 5/1 تريليون دلار است و بيت کوين 60% از ارزش کل بازار را در اختيار دارد.

بلاک چين و فناوري به‌کار رفته در آن

بلاک چين به معناي زنجيره‌اي از بلاک‌ها است. اطلاعات در بلاک‌هاي مجزايي ذخيره‌شده و پس از پر شدن، به زنجيره بلاک‌هاي قبلي اضافه و متصل مي‌شود. به‌اين‌ترتيب اطلاعات به ترتيب زماني به يکديگر متصل مي‌شوند. درواقع مي‌توان گفت بلاک چين نوع خاصي از پايگاه داده‌ است و تفاوت اصلي آن با يک پايگاه داده معمولي نحوه ذخيره اطلاعات در آن است.

جالب اينجا است که مي‌توان اطلاعات مختلفي را در بلاک چين ذخيره کرد؛ اما تاکنون رايج‌ترين کاربرد آن، استفاده به‌ عنوان دفتر معاملات بوده است. بلاک چين از متدهاي سازمان ‌يافته‌اي براي اطمينان از يکپارچگي داده‌هاي معاملاتي استفاده مي‌کند و از بخش‌هاي اساسي بسياري از رمز ارزها است.

در بيشتر ارزهاي ديجيتال از بلاک چين به‌ صورت غيرمتمرکز استفاده مي‌شود. بنابراين، داده‌هاي وارد شده – يعني همان اطلاعات تراکنش‌ها – در اين نوع بلاک چين‌ها‌ غير قابل ‌حذف و ويرايش هستند. در واقع، همه اطلاعات يا معاملات، به‌ صورت دائمي در آنها ثبت مي‌شود و براي همه افراد، قابل ‌مشاهده هستند.

برخي از کارشناسان باور دارند که بلاک چين و فناوري‌هاي مرتبط با آن باعث اختلال در بسياري از صنايع مثلا امور مالي و حقوقي خواهند شد.

منظور از ماينينگ ارزهاي ديجيتال چيست؟

همان‌طور که تا به اينجا مشخص شد ارزهاي رمزنگاري‌شده پول‌هاي ديجيتالي هستند که مانند ساير ارزهاي سنتي (ارز فيات) توسط بانک‌هاي مرکزي کشورها چاپ نمي‌شوند. تنها راه ايجاد سکه‌هاي بيشتر و جديد استخراج يا ماينينگ آن‌ها است.

هر بار که رمز ارزي خريدوفروش مي‌شود، اطلاعات مربوط به معامله در بلاک چين ذخيره مي‌گردد. بنابراين سابقه همه تراکنش‌ها در بلاک چين وجود دارد؛ اما براي آنکه تراکنش‌ها و معاملات انجام ‌شده معتبر باشند، بايد درستي آن‌ها توسط کاربران ديگر شبکه – يعني همان ماينرها – تاييد شود. فرايند تاييد تراکنش‌ها از هزينه‌هاي اضافي جلوگيري مي‌کند و باعث يکپارچگي شبکه مي‌شود.

ماينينگ رمز ارز، فرايندي است که در آن پس از تاييد تراکنش‌ها و انجام محاسبات رياضي (هش) از طريق رمز ارز بومي بلاک چين، به ماينرها پاداش داده مي‌شود.

در برخي موارد تعداد کل ارزهاي ديجيتال يک بلاک چين محدود است و همين موضوع باعث حفظ و افزايش ارزش رمز ارزها مي‌شود. مثلا تعداد کل بيت کوين‌هاي بلاکچين بيت کوين، 21 ميليون BTC بوده و تاکنون نزديک به 19 ميليون آن استخراج ‌شده است.

مبادلات و امنيت ارزهاي ديجيتال

براي خريد، فروش و مبادله ارزهاي ديجيتال لازم است در کنار آموزش ارز ديجيتال و يادگيري نحوه کارکرد آن‌ها از روش‌هاي ذخيره‌سازي و مبادلات آن نيز اطلاعاتي داشته باشيد. در ادامه به اين موارد مي‌پردازيم:

کيف پول چيست؟ چگونه بايد از آن استفاده کرد؟

کيف پول ارزهاي ديجيتال، راهي براي ذخيره و بازيابي رمز ارزها است. شايد شيوه ذخيره رمز ارز در کيف پول را مانند ذخيره‌سازي فولدرهاي موجود در کامپيوتر تصور کنيد؛ اما در حقيقت، اطلاعات ذخيره ‌شده در کيف پول به محل رمز ارز شما در بلاک چين اشاره دارد.

کيف پول ديجيتالي مي‌تواند يک دستگاه فيزيکي، نرم‌افزار، اپليکيشن، وب‌سايت آنلاين يا همان سرويس ارائه ‌شده توسط صرافي‌هاي مبتني بر رمز ارز باشد.

انواع کيف پول ديجيتالي و آموزش ساخت کيف پول ارز ديجيتال

  1. کيف پول گرم:

مانند ساير نرم‌افزارهاي موبايل و کامپيوتر قابل دانلود بوده و مستقيم به اينترنت متصل مي‌شود.

مزاياي کيف پول گرم:

    • کيف پول گرم رايگان است و براي انجام معاملات روزانه گزينه مناسبي است.
    • معايب: به دليل اتصال مستقيم با اينترنت درخطر حمله سايبري و هکرها قرار دارد.
    • انواع: کيف پول دسکتاپ، موبايل و وب (صرافي‌ها).
    • مثال: کيف پول موبايلي:Trust wallet، Bitcoin Wallet، GreenAddress، Atomic Wallet، BitPay
    • کيف پول دسکتاپ: Atomic wallet، Bitcoin Core، BitPay، Electrum و Exodus
    • کيف پول وب‌سايت (صرافي): Coinbase، Binance و…
  1. کيف پول سرد:

کيف پول سرد يک وسيله کوچک، قابل‌حمل و شبيه به USB است. شما مي‌توانيد ارزهاي ديجيتال خود را در آن بارگيري و حمل کنيد.

مزاياي کيف پول سرد:

  • بهترين گزينه براي ذخيره طولاني‌مدت دارايي‌هاي ارزهاي ديجيتال است، چراکه دارايي‌ها به‌صورت آفلاين ذخيره‌شده و خطر هک وجود ندارد.
  • معايب: کيف پول سرد قيمت نسبتاً بالايي دارد. امکان مفقود شدن آن نيز وجود دارد.
  • مثال: شرکت Trezor باقيمت 60 تا 200 دلار و شرکت Ledger با حدود قيمت 60 تا 120 دلار.

نحوه استفاده از کيف پول ديجيتالي

کيف پول ارز ديجيتال با ذخيره کليدهاي خصوصي و عمومي امکان خريد ارزهاي ديجيتال را براي معامله‌گر فراهم مي‌کند. شما با کليد خصوصي کيف پول مي‌توانيد به‌ حساب خود دسترسي پيدا کرده و معامله کنيد يا اينکه رمز ارزهاي خود را به يک نوع رمز ارز ديگر يا ارز فيات تبديل کنيد.

زماني که مي‌خواهيد رمز ارزي را خريداري يا به هر نحوي دريافت کنيد بايد ابتدا آدرس منحصر به‌ فرد ترکيبي از حروف انگليسي (بزرگ و کوچک) و اعداد صادر شده توسط کيف پول را به فرد فرستنده وجه ارسال کنيد.

در واقع، آدرس کيف پول ديجيتالي مانند شماره ‌حساب بانکي شما در دنياي حقيقي عمل مي‌کند. به همين دليل همان‌طور که انتشار شماره ‌حساب بانکي خطري ندارد، ارائه آدرس کيف پول ديجيتالي براي انجام فرايند انتقال وجه ضروري است و خطري براي امنيت دارايي شما ايجاد نمي‌کند.

آيا ارزهاي ديجيتال امن هستند؟

بلاک چين با داشتن فناوري پيچيده و فني کار را براي هکرها دشوار و تقريباً غيرممکن کرده است. با استفاده از الگوريتم‌ها و تکنيک‌هاي رمزنگاري مانند رمزگذاري منحني بيضوي، توابع هش، جفت کليد عمومي و خصوصي از اطلاعات بلاک چين و ورودي‌هاي بلاک محافظت مي‌شود.

اما الگوريتم اصلي امنيت بلاک چين «Proof of Work» يا اثبات انجام کار است که معمولا آن را با عنوان «POW» مي‌شناسند. «POW» الگوريتم اصلي اجماع در شبکه بلاک چين است که از آن براي تاييد تراکنش‌ها و توليد بلاک‌هاي جديد در زنجيره بلاک چين استفاده مي‌شود.

الگوريتم «POW» بر پايه محاسبات پيچيده رياضي بنا شده است. اين محاسبات پيچيده توسط کامپيوترهاي قدرتمند (ماينرها) انجام‌ مي‌شود و با حل محاسبات از شبکه پاداش دريافت مي‌کنند.

الگوريتم ديگري که در تامين امنيت بلاک چين دخيل است «Proof of Stake» يا «اثبات سهام» نام دارد. برخي از بلاک چين‌ها به‌گونه‌اي طراحي‌ شده‌اند که کاربران مي‌توانند با خريد بخشي از رمز ارز بومي بلاک چين بخشي از سهام شبکه را خريداري کنند.

اين افراد، سهام خريداري‌ شده را به شبکه اختصاص مي‌دهند و بر اساس ارزش سهام و مدت‌زمان مسدود شدن آن در شبکه از طريق شرکت در فرايند تاييد تراکنش‌ها، پاداش دريافت مي‌کنند.

علاوه بر امنيت بالاي فناوري بلاک چين، انجام تراکنش‌ها به يک فرايند احراز هويت دوعاملي نياز دارد.

مثلا براي شروع معامله ابتدا نام کاربري و رمز عبور خود را وارد کرده و پس ‌از آن بايد کد امنيتي ارسال ‌شده به ايميل يا خط تلفن همراه را وارد کنيد.

براي حفظ امنيت دارايي‌‌ها بايد سيستم احراز هويت دوعاملي کيف پول خود را فعال کرده و از رمز عبور مناسب استفاده کنيد. گذشته از اين نبايد رمز عبور و کليدهاي خصوصي و عمومي خود را در اختيار افراد ديگر قرار دهيد. پيشنهاد مي‌کنيم که در جايي امن از آنها نگهداري کنيد.

امنيت کليدهاي خصوصي بسيار مهم است. چون هر کسي با دسترسي به کليد خصوصي مي‌تواند به پول ذخيره شده در کيف پول ديجيتالي شما دسترسي پيدا کرده و آن‌ها را به آدرس کيف پول خود منتقل کند.

يادتان باشد که در بازار ارزهاي ديجيتال، هر سرمايه‌گذار مسئول محافظت از دارايي خود است. به اين معنا که به دليل عدم وجود نهاد رسمي پشتيبان، در صورت سرقت يا گم شدن ارز ديجيتال، مسئوليت آن، گريبان شخص شما را مي‌گيرد.

اين روزها تنور ارزهاي ديجيتال، داغِ داغ است. افراد زيادي به دنبال سرمايه گذاري در ارز ديجيتال هستند. هر کس از هر کجاي دنيا مي‌تواند با قبول ريسک سرمايه گذاري، بخشي از دارايي خود را وارد بازار ارزهاي ديجيتال کرده و به معامله مشغول شود. ارزهاي ديجيتال يک کلاس دارايي جديد و هيجان‌انگيز را به وجود آورده‌اند. اما اين بدان معنا نيست که راه ما از آموزش و تحليل جدا شده است. در واقع، بايد براي ورود، ماندگاري و درک سازوکار اين سيستم، آستين‌ها را بالا بزنيم و با کمک تحقيق و استفاده از منابع موجود در مسير آموزش ارز ديجيتال قدم برداريم. در اين قسمت از خانه سرمايه، نگاهي گسترده به اصلي‌ترين مفهوم‌هاي ارزهاي ديجيتال مي‌اندازيم. اگر قصد ورود به بازار رمز ارزها را داريد، اين مقاله را از دست ندهيد.

آموزش ارز ديجيتال

مانند هر روش آموزشي ديگر، لازم است معرفي و آموزش ارز ديجيتال را با توضيح مفاهيم اوليه آن شروع ‌کنيم:

ارز ديجيتال چيست؟

ارز ديجيتال پول مجازي، رمزنگاري‌شده، غيرمتمرکز و مبتني بر فناوري بلاک چين است. يکي از اصلي‌ترين ويژگي‌هاي رمز ارزها اين است که توسط هيچ مرجع مرکزي صادر نشده و دولت‌ها در مديريت و حفظ آن‌ها دخالتي ندارد.

ممکن است با محبوب‌ترين کوين‌ها، يعني بيت کوين و اتريوم آشنا باشيد، اما جالب است بدانيد که امروزه بيش از 5000 رمز ارز مختلف در گردش هستند.

بسياري از افراد همانند ساير بازارهاي سرمايه‌گذاري (بورس، فلزات گران‌بها و…)، ارزهاي ديجيتال را راهي کوتاه براي رسيدن به سودهاي کلان مي‌دانند. بااين‌حال، بد نيست بدانيد ارزهاي رمزنگاري‌شده مبتني بر سيستمي هستند که بر اساس آن امکان پرداخت امن به‌صورت آنلاين فراهم است، بنابراين مي‌توانيد براي خريد کالا و خدمات مختلف از انواع ارزهاي ديجيتال استفاده کنيد.

ارزهاي رمزنگاري ‌شده بر پايه سيستمي هستند که بر اساس آن امکان پرداخت امن به‌ صورت آنلاين فراهم شده است. بنابراين مي‌توانيد حتي براي خريد کالا و خدمات مختلف از انواع ارزهاي ديجيتال استفاده کنيد.

گذشته از اين، تمام معاملات رمز ارزها توسط قدرت محاسباتي بسيار بالا تاييد مي‌شود و نسبت به ساير روش‌هاي سنتي، هزينه معاملاتي در آن بسيار کم است.

معرفي بيت کوين

«بيت کوين» که به آن «BTC» نيز گفته مي‌شود، اولين پروژه موفق ارز ديجيتال است که در ژانويه 2009 ايجاد شد. ايده اصلي اين رمز ارز در وايت پيپر بيت کوين توسط فرد يا گروهي ناشناس به نام «ساتوشي ناکاموتو» ارائه شد. بيت کوين يک فناوري متن‌باز (Open Source) است؛ يعني هيچ فردي مالک يا کنترل‌کننده آن نيست. بنابراين، کد منبع آن در اختيار همه مردم جهان قرار گرفته است و هر کسي مي‌تواند آن را بررسي و ويرايش کرده و در بهبود و توسعه آن شرکت کند.

بيت کوين نه ‌تنها اولين ارز ديجيتال است، بلکه به ‌عنوان محبوب‌ترين و با ارزش‌ترين آن‌ها نيز شناخته مي‌شود. تا تاريخ 1 مارس 2021 بيش از 6/18 ميليون بيت کوين در گردش بوده و ارزش کل بازار آن حدود 927 ميليارد دلار برآورد شده است.

در معاملات اين رمز ارز از فناوري همتا به همتا استفاده مي‌شود؛ يعني زماني که دو نفر با يکديگر معامله مي‌کند، هيچ بانک يا مرکزي به‌عنوان واسط و يا شخص ثالث ميان آن‌ها وجود ندارد.

بيت کوين نه‌تنها اولين ارز ديجيتال است، بلکه به‌عنوان محبوب‌ترين و باارزش‌ترين آن‌ها نيز شناخته مي‌شود. تا تاريخ 1 مارس 2021 بيش از 6/18 ميليون بيت کوين در گردش بوده و ارزش کل بازار آن حدود 927 ميليارد دلار برآورد شده است.

آلت کوين چيست؟

پس از موفقيت بيت کوين؛ ارزهاي ديجيتال ديگر باهدف رقابت با آن طراحي و وارد بازار شدند. به ساير ارزهاي ديجيتال آلت کوين گفته مي‌شود.AltCoin در لغت از دو کلمه Alternative و Coin تشکيل‌شده و به معناي سکه جايگزين است. برخي از آلت کوين‌ها عبارت‌اند از: Ethereum، Peercoin، Litecoin، Cardano و EOS.

با وجود ويژگي‌هاي مشترکي که ميان آلت کوين‌ها و بيت کوين ديده مي‌شود در برخي جنبه‌ها با يکديگر متفاوت هستند. مثلا عده‌اي از آلت کوين براي توليد «بلاک» يا «اعتبار سنجي از سازوکار اجماع متفاوتي نسبت به بيت کوين» استفاده مي‌کنند. اين رمز ارزها با ارائه قابليت‌هاي جديد و اضافه مانند «قراردادهاي هوشمند» و «نوسانات قيمت» سعي دارند با بيت کوين رقابت کنند.

از آنجايي ‌که آلت کوين‌ها برگرفته از بيت کوين هستند، قيمت آن‌ها نيز از بيت کوين پيروي مي‌کند. با اين‌ حال، کارشناسان فکر مي‌کنند که با بلوغ اکوسيستم‌هاي سرمايه‌گذاري ارزهاي ديجيتال و توسعه بازارهاي جديد در آينده، حرکت قيمت آلت کوين‌ها مستقل از سيگنال‌هاي معاملات بيت کوين خواهد شد.

در حال حاضر ارزش کل ارزهاي ديجيتال حدود 5/1 تريليون دلار است و بيت کوين 60% از ارزش کل بازار را در اختيار دارد.

بلاک چين و فناوري به‌کار رفته در آن

بلاک چين به معناي زنجيره‌اي از بلاک‌ها است. اطلاعات در بلاک‌هاي مجزايي ذخيره‌شده و پس از پر شدن، به زنجيره بلاک‌هاي قبلي اضافه و متصل مي‌شود. به‌اين‌ترتيب اطلاعات به ترتيب زماني به يکديگر متصل مي‌شوند. درواقع مي‌توان گفت بلاک چين نوع خاصي از پايگاه داده‌ است و تفاوت اصلي آن با يک پايگاه داده معمولي نحوه ذخيره اطلاعات در آن است.

جالب اينجا است که مي‌توان اطلاعات مختلفي را در بلاک چين ذخيره کرد؛ اما تاکنون رايج‌ترين کاربرد آن، استفاده به‌ عنوان دفتر معاملات بوده است. بلاک چين از متدهاي سازمان ‌يافته‌اي براي اطمينان از يکپارچگي داده‌هاي معاملاتي استفاده مي‌کند و از بخش‌هاي اساسي بسياري از رمز ارزها است.

در بيشتر ارزهاي ديجيتال از بلاک چين به‌ صورت غيرمتمرکز استفاده مي‌شود. بنابراين، داده‌هاي وارد شده – يعني همان اطلاعات تراکنش‌ها – در اين نوع بلاک چين‌ها‌ غير قابل ‌حذف و ويرايش هستند. در واقع، همه اطلاعات يا معاملات، به‌ صورت دائمي در آنها ثبت مي‌شود و براي همه افراد، قابل ‌مشاهده هستند.

برخي از کارشناسان باور دارند که بلاک چين و فناوري‌هاي مرتبط با آن باعث اختلال در بسياري از صنايع مثلا امور مالي و حقوقي خواهند شد.

منظور از ماينينگ ارزهاي ديجيتال چيست؟

همان‌طور که تا به اينجا مشخص شد ارزهاي رمزنگاري‌شده پول‌هاي ديجيتالي هستند که مانند ساير ارزهاي سنتي (ارز فيات) توسط بانک‌هاي مرکزي کشورها چاپ نمي‌شوند. تنها راه ايجاد سکه‌هاي بيشتر و جديد استخراج يا ماينينگ آن‌ها است.

هر بار که رمز ارزي خريدوفروش مي‌شود، اطلاعات مربوط به معامله در بلاک چين ذخيره مي‌گردد. بنابراين سابقه همه تراکنش‌ها در بلاک چين وجود دارد؛ اما براي آنکه تراکنش‌ها و معاملات انجام ‌شده معتبر باشند، بايد درستي آن‌ها توسط کاربران ديگر شبکه – يعني همان ماينرها – تاييد شود. فرايند تاييد تراکنش‌ها از هزينه‌هاي اضافي جلوگيري مي‌کند و باعث يکپارچگي شبکه مي‌شود.

ماينينگ رمز ارز، فرايندي است که در آن پس از تاييد تراکنش‌ها و انجام محاسبات رياضي (هش) از طريق رمز ارز بومي بلاک چين، به ماينرها پاداش داده مي‌شود.

در برخي موارد تعداد کل ارزهاي ديجيتال يک بلاک چين محدود است و همين موضوع باعث حفظ و افزايش ارزش رمز ارزها مي‌شود. مثلا تعداد کل بيت کوين‌هاي بلاکچين بيت کوين، 21 ميليون BTC بوده و تاکنون نزديک به 19 ميليون آن استخراج ‌شده است.

مبادلات و امنيت ارزهاي ديجيتال

براي خريد، فروش و مبادله ارزهاي ديجيتال لازم است در کنار آموزش ارز ديجيتال و يادگيري نحوه کارکرد آن‌ها از روش‌هاي ذخيره‌سازي و مبادلات آن نيز اطلاعاتي داشته باشيد. در ادامه به اين موارد مي‌پردازيم:

کيف پول چيست؟ چگونه بايد از آن استفاده کرد؟

کيف پول ارزهاي ديجيتال، راهي براي ذخيره و بازيابي رمز ارزها است. شايد شيوه ذخيره رمز ارز در کيف پول را مانند ذخيره‌سازي فولدرهاي موجود در کامپيوتر تصور کنيد؛ اما در حقيقت، اطلاعات ذخيره ‌شده در کيف پول به محل رمز ارز شما در بلاک چين اشاره دارد.

کيف پول ديجيتالي مي‌تواند يک دستگاه فيزيکي، نرم‌افزار، اپليکيشن، وب‌سايت آنلاين يا همان سرويس ارائه ‌شده توسط صرافي‌هاي مبتني بر رمز ارز باشد.

انواع کيف پول ديجيتالي و آموزش ساخت کيف پول ارز ديجيتال

  1. کيف پول گرم:

مانند ساير نرم‌افزارهاي موبايل و کامپيوتر قابل دانلود بوده و مستقيم به اينترنت متصل مي‌شود.

مزاياي کيف پول گرم:

    • کيف پول گرم رايگان است و براي انجام معاملات روزانه گزينه مناسبي است.
    • معايب: به دليل اتصال مستقيم با اينترنت درخطر حمله سايبري و هکرها قرار دارد.
    • انواع: کيف پول دسکتاپ، موبايل و وب (صرافي‌ها).
    • مثال: کيف پول موبايلي:Trust wallet، Bitcoin Wallet، GreenAddress، Atomic Wallet، BitPay
    • کيف پول دسکتاپ: Atomic wallet، Bitcoin Core، BitPay، Electrum و Exodus
    • کيف پول وب‌سايت (صرافي): Coinbase، Binance و…
  1. کيف پول سرد:

کيف پول سرد يک وسيله کوچک، قابل‌حمل و شبيه به USB است. شما مي‌توانيد ارزهاي ديجيتال خود را در آن بارگيري و حمل کنيد.

مزاياي کيف پول سرد:

  • بهترين گزينه براي ذخيره طولاني‌مدت دارايي‌هاي ارزهاي ديجيتال است، چراکه دارايي‌ها به‌صورت آفلاين ذخيره‌شده و خطر هک وجود ندارد.
  • معايب: کيف پول سرد قيمت نسبتاً بالايي دارد. امکان مفقود شدن آن نيز وجود دارد.
  • مثال: شرکت Trezor باقيمت 60 تا 200 دلار و شرکت Ledger با حدود قيمت 60 تا 120 دلار.

نحوه استفاده از کيف پول ديجيتالي

کيف پول ارز ديجيتال با ذخيره کليدهاي خصوصي و عمومي امکان خريد ارزهاي ديجيتال را براي معامله‌گر فراهم مي‌کند. شما با کليد خصوصي کيف پول مي‌توانيد به‌ حساب خود دسترسي پيدا کرده و معامله کنيد يا اينکه رمز ارزهاي خود را به يک نوع رمز ارز ديگر يا ارز فيات تبديل کنيد.

زماني که مي‌خواهيد رمز ارزي را خريداري يا به هر نحوي دريافت کنيد بايد ابتدا آدرس منحصر به‌ فرد ترکيبي از حروف انگليسي (بزرگ و کوچک) و اعداد صادر شده توسط کيف پول را به فرد فرستنده وجه ارسال کنيد.

در واقع، آدرس کيف پول ديجيتالي مانند شماره ‌حساب بانکي شما در دنياي حقيقي عمل مي‌کند. به همين دليل همان‌طور که انتشار شماره ‌حساب بانکي خطري ندارد، ارائه آدرس کيف پول ديجيتالي براي انجام فرايند انتقال وجه ضروري است و خطري براي امنيت دارايي شما ايجاد نمي‌کند.

آيا ارزهاي ديجيتال امن هستند؟

بلاک چين با داشتن فناوري پيچيده و فني کار را براي هکرها دشوار و تقريباً غيرممکن کرده است. با استفاده از الگوريتم‌ها و تکنيک‌هاي رمزنگاري مانند رمزگذاري منحني بيضوي، توابع هش، جفت کليد عمومي و خصوصي از اطلاعات بلاک چين و ورودي‌هاي بلاک محافظت مي‌شود.

اما الگوريتم اصلي امنيت بلاک چين «Proof of Work» يا اثبات انجام کار است که معمولا آن را با عنوان «POW» مي‌شناسند. «POW» الگوريتم اصلي اجماع در شبکه بلاک چين است که از آن براي تاييد تراکنش‌ها و توليد بلاک‌هاي جديد در زنجيره بلاک چين استفاده مي‌شود.

الگوريتم «POW» بر پايه محاسبات پيچيده رياضي بنا شده است. اين محاسبات پيچيده توسط کامپيوترهاي قدرتمند (ماينرها) انجام‌ مي‌شود و با حل محاسبات از شبکه پاداش دريافت مي‌کنند.

الگوريتم ديگري که در تامين امنيت بلاک چين دخيل است «Proof of Stake» يا «اثبات سهام» نام دارد. برخي از بلاک چين‌ها به‌گونه‌اي طراحي‌ شده‌اند که کاربران مي‌توانند با خريد بخشي از رمز ارز بومي بلاک چين بخشي از سهام شبکه را خريداري کنند.

اين افراد، سهام خريداري‌ شده را به شبکه اختصاص مي‌دهند و بر اساس ارزش سهام و مدت‌زمان مسدود شدن آن در شبکه از طريق شرکت در فرايند تاييد تراکنش‌ها، پاداش دريافت مي‌کنند.

علاوه بر امنيت بالاي فناوري بلاک چين، انجام تراکنش‌ها به يک فرايند احراز هويت دوعاملي نياز دارد.

مثلا براي شروع معامله ابتدا نام کاربري و رمز عبور خود را وارد کرده و پس ‌از آن بايد کد امنيتي ارسال ‌شده به ايميل يا خط تلفن همراه را وارد کنيد.

براي حفظ امنيت دارايي‌‌ها بايد سيستم احراز هويت دوعاملي کيف پول خود را فعال کرده و از رمز عبور مناسب استفاده کنيد. گذشته از اين نبايد رمز عبور و کليدهاي خصوصي و عمومي خود را در اختيار افراد ديگر قرار دهيد. پيشنهاد مي‌کنيم که در جايي امن از آنها نگهداري کنيد.

امنيت کليدهاي خصوصي بسيار مهم است. چون هر کسي با دسترسي به کليد خصوصي مي‌تواند به پول ذخيره شده در کيف پول ديجيتالي شما دسترسي پيدا کرده و آن‌ها را به آدرس کيف پول خود منتقل کند.

يادتان باشد که در بازار ارزهاي ديجيتال، هر سرمايه‌گذار مسئول محافظت از دارايي خود است. به اين معنا که به دليل عدم وجود نهاد رسمي پشتيبان، در صورت سرقت يا گم شدن ارز ديجيتال، مسئوليت آن، گريبان شخص شما را مي‌گيرد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 435
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 4
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 192
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 198
  • بازدید ماه : 740
  • بازدید سال : 154597
  • بازدید کلی : 1237230
  • <
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه